SøgemaskineoptimeringLige meget om du har en webshop, eller en almindelig hjemmeside, kan det evige problem være at forøge ens besøgstal. Det er ærgerligt at skabe noget godt indhold, og så er der ingen som benytter sig af det. I denne artikel vil jeg prøve at kigge nogle af de grundlæggende muligheder der findes, som kan benyttes til at forøge trafikken til ens hjemmeside. Artiklen fokuserer på hvordan man kan optimerer sit indhold, så søgemaskinerne kan lide indholdet, og brugerne af søgemaskinerne får lyst til at besøge dit indhold.

Forhåbentlig kan det inspirerer nogle af jer derude. Guiden går ikke helt i dybden med emnerne, men giver en grundlæggende intro til nogle væsentlige områder. Falder du over noget interessant, så kan du altid søge mere om emnet via Google. Følg også med her på bloggen, der vil i den kommende tid komme forskellige uddybende artikler om søgemaskineoptimering, og andre spændende aktuelle emner.

Hvordan du opsætter de ting som bliver nævnt i artiklen, er selvfølgelig varierende efter hvad CMS system du benytter - Men ligemeget om du f.eks. bruger Joomla, Wordpress eller Drupal, så kan alle tingene opsættes. Det kan selvfølgelig kræve at du laver nogle ændringer, men det vil helt sikkert kunne betale sig.

Søgemaskineoptimering

Kvalitets indhold

Din bedste mulighed for at få organisk trafik via søgemaskinerne, er at søgemaskineoptimerer din side. Desuden er det enormt vigtigt, at du har indhold på din side af høj kvalitet. I denne artikel vil vi vise dig hvordan du kan lave det basale søgemaskineoptimering. Inden du skal til at fokuserer på søgemaskineoptimering, så er det dog som sagt rigtigt vigtigt at dit indhold er godt. Hvor bedre dit indhold er, jo bedre chance er det for at andre mennesker vil linke til det. Desuden er det vigtigt, at dit indhold omhandler emner, som folk rent faktisk søger efter. Når du laver indhold, så vær bevidst om hvad folk egentlig søger efter, og hvad ord de bruger. Brug f.eks.

https://adwords.google.com/o/KeywordTool

Google Keyword tool er et smart redskab til at få et overblik over danskernes søgevaner. 

Måske du vil opdage, at det bedre kan betale at fokuserer på andre ord i dit indhold. Sæt keyword tool til geografiske områder: Danmark – Sprog: Dansk og søg kun efter [eksakte] søgeordstyper. Resultaterne er dog ikke 100 procent præcise, men giver et meget godt indblik i danskernes søgevaner.

Google er ved at blive enormt intelligent - lad vær med at lave manipulerende tekster som er fyldt med søgeord. Skriv dit indhold til mennesker og lav fantastisk kvalitet. Så skal du nok blive belønnet. 

Title

Eksempel på titleTitle tagget er ekstremt vigtigt i forhold til SEO – Når du har lavet kvalitetsindhold til din side, så er det enormt vigtigt at du producerer en ordentlig title til dit indhold. Du skal se på title, som den tekst der primært skal sælge dit indhold - når folk søger på Google. Samtidigt har det en stor betydning, at de søgeord som du gerne vil findes på - indgår i titlen. Som en simpel hovedregel, der viser Google op til 65-70 tegn i titlen – men det afhænger af hvor bred titlen er i pixels. Altså har du en title med mange brede bokstaver som ”w”, så kan det ende med at du ikke kan få vist den fulde title, selvom du kun bruger 65 ord. Hvorimod bruger du mange tynde bokstaver, som f.eks. ”i”, så kan du bruge mere end 70 tegn. Det er en anelse forvirrende, men du kan altid teste dine titles med dette redskab:

http://www.webshoptimizer.com/page-title-pixel-meter/

Når man laver en title, så er det vigtigt at man opbygger den, så man får mest muligt ud af sine tegn – desuden er det vigtigt at man får klemt 1-2 gode søgeord ind i titlen, sammen med et ”selling point” – som skal få folk til at klikke sig ind til ens indhold.

Eksempel på en fiktiv title til en artikel om kattemad, hvor vi vil ramme søgeordene "Køb kattemad på nettet" og "Økologisk Kattemad":

”Køb Kattemad på nettet - Spar 30 til 50 % på Økologisk Kattemad”

Det vigtigste søgeord kommer først, efterfulgt af en tekst som får folk til at klikke – for hvem vil ikke ikke spare 30 til 50 procent? Og sidst, men ikke mindst, så klemmes der det sekundære søgeord ind. Der er mange forskellige holdninger til hvordan man opbygger en god title, men med dette format går man aldrig helt galt i byen.

Description

eksempel på description

Når folk søger på Google, og andre søgemaskiner, så er det typisk titlen som fanger opmærksomheden – hvorefter description medvirker til at få den søgende til at blive en besøgende. Description fungerer som en salgstekst, der får folk til at vælge din side. Når du skriver en description, så skal du overveje disse ting:

  • Description har ingen indvirkning rankings i Google – men derfor er det dog stadig vigtigt at du benytter dine søgeord i teksten.
  • Bruger man sine søgeord i teksten, så vil de blive highlightet, og det vil øge chancen for at brugeren klikker sig ind på din side.
  • Som hovedregel, så hold dine descriptions til max 156 tegn, ellers begynder Google at skære noget af teksten fra. Angiver dit CMS system en dato, som Google viser, så har du mindre plads at gøre godt med (139 tegn).

 

Eksempel på en god description – som tager udgangspunkt i vores fiktive artikel:

”Din kat fortjener ordentligt kattemad - og du fortjener en god pris. Køb kattemad på nettet - Spar 30 til 50 % på økologisk kattemad. Husk gratis levering.”

Denne description indeholder 155 tegn – desuden bliver de 2 søgeord klemt neutralt ind i teksten, description underbygger vores title, og der er en del call to action.

Kommer til at se således ud i Google:

eksempel på søgeresultat

Gode urls

Et vigtigt aspekt er også ens URL struktur. Hvor lettere det er for søgemaskinerne at forstå hvad ens side omhandler, desto bedre mulighed har siden for at rankere godt på ens vigtige søgeord.

En url der hedder:

jegelskerminkat.dk/Kattemad

er en del nemmere at gennemskue end:

jegelskerminkat.dk/ ?p=123

Det giver både mere mening for søgemaskinerne, men også for de mennesker som skal benytte siden.

Overvejer du at ændre din struktur, så er det dog vigtigt at du laver en 301 redirect fra den gamle url, til den nye. Så kan søgemaskinerne se at indholdet har skiftet adresse, og dermed videresende værdien til den nye side. 

Rich Snippets

Du har sikkert set Rich Snippets når du bruger Google – med Rich Snippets kan du ”pimpe” dine søgeresultater, og forøge procenten af folk som klikker sig videre ind til din side. Det kan f.eks. være Author tag, så man kan få vist sit ansigt og navn ved siden af sin artikel, hvilket øger CTR (Click-through rate) betydeligt. Eller det kan være Rating tag, hvor man f.eks. kan vise et antal stjerner. Perfekt hvis man f.eks. anmelder produkter. Mulighederne er enorme, og det er en virkelig god måde at skille sig ud i mængden. Det er meget forskelligt hvilke snippets som passer til dit indhold, og hvordan det nemmest implementeres i dit CMS system. Rich Snippets er noget som skal tages seriøst, da det virkelig kan øge din synlighed i søgeresultaterne.

Eksempel på Rich Snippets:


Skrevet af Jesper S. Hansen.

Det er en fed måde at få ens side til at skille sig ud i mængden - Der bliver jo kun vist 10 resultater pr. side, så det er en kamp om at få brugeren til at vælge sin.

Skal du have lavet søgemaskineoptimering, så er du selvfølgelig velkommen til at kontakt os. Vil du bare forkæle dit SEO optimerede Drupal, Joomla, Wordpress, TYPO3, eller andet site, med hurtig hosting, så har vi selvfølgelig også det rette webhotel til dine behov

kvm

ubuntu

cisco

dell

netgroup

openvz

Drift

Support
redhost@itf.dk

Tlf: 69161622

Man-tor 07.00-16.30
Fredag 07.00-16.00

Konsulentydelser udover
åbningstid mod gebyr

redHOST ApS
Sindalsvej 37
8240 Risskov

Priser angives per måned
eks. moms

Betingelser